Tradisi Tumpeng dina Budaya Sunda
Masyarakat suku Sunda dipikawanoh salaku masyarakat anu taat kana adat sarta boga pandangan hirup anu istiqomah. Dina unggal acara atawa kajadian anu lumangsung di masyarakat, sok diiringan ku rupa-rupa acara adat atawa upacara anu sakral. Hal ieu dilakukeun minangka wangun rasa syukur jeung permohonan kasalametan, kasejahteraan lahir batin di dunya sareng akhirat ka nu Nyiptakeun, nyaeta Allah SWT.
Salah sahiji tradisi turun-tumurun nyaeta tumpeng. Tumpeng mangrupa bagian penting dina perayaan kenduri tradisional. Kenduri mangrupa wujud rasa syukur jeung nuhun ka Nu Maha Kawasa atas panén anu melimpah jeung berkah séjénna.
Numutkeun tradisi Islam Jawa, "Tumpeng" mangrupakeun akronim dina basa Jawa: yen me tu kudu sing me mpeng (mun kaluar kudu pinuh usaha). Lengkepna, aya hiji panganan deui ngaranna "Buceng", dijieun tina ketan; akronim tina: yen mlebu kudu sing kenceng (mun asup kudu pinuh usaha). Samentawis lauk-pauknya tumpeng jumlahna 7 rupa, angka 7 dina basa Jawa disebut "pitu", maksudna pitulung (pertolongan). Tilu kalimat akronim éta asalna tina hiji doa dina surat Al-Isra' ayat 80.
Mangpaat tumpeng nalika panén nyaéta minangka wujud rasa syukur lantaran parantos dipasihan kasuksésan sareng kelancaran salami panén. Tumpeng ogé boga harti kebersamaan, ieu kabuktian ku jalma-jalma anu ngayakeun tumpeng nalika aya acara atawa upacara anu dihaja pikeun nyantap babarengan.
Sacara umum, hal ieu disebut selamatan, anu mana selamatan mindeng dilakukeun ku cara kenduri, nu hartina nyantap babarengan. Kenduri anu di jerona ngandung harepan pikeun meunangkeun kasuksésan jeung kasalametan dina panén.
Tumpeng anu dikurilingan lauk-pauk anu rupa-rupa, tempat tumpeng sareng lauk-pauk nyimbolkeun gunung sareng taneuh anu subur dikurilingan gunung. Nasi tumpeng anu ngabentuk kerucut dikaitkeun sareng gunung, anu hartina tempat anu dianggap sakral ku masyarakat Jawa, lantaran miboga kaitan anu raket jeung langit jeung surga. Nasi anu ngaluhureun ieu mangrupakeun harepan sangkan hirup urang jadi langkung saé, samentawis taneuh sabudeureun gunung disimbolkeun ku lauk-pauk anu variatif pikeun ngawakilan kesejahteraan.
Kagiatan tumpeng mangrupa tradisi masyarakat Sunda anu dilaksanakeun nalika panén, utamina panén anu kahiji. Tradisi ieu bisa diiluan ku sakabeh jalma anu terlibat dina kagiatan tatanén, saperti para patani anu ngolah taneuh, atawa warga sabudeureun anu ngadukung panén. Biasana, tradisi ieu dilakukeun di sawah atawa huma sareng ditutup ku acara makan babarengan pikeun ngaramekeun hasil panén.
Saha wae bisa ngalaksanakeun kagiatan tumpeng, boh patani, anu boga sawah, atawa jalma-jalma anu hoyong bersyukur atas hasil panén. Sanaos tumpeng mindeng diayakeun ku para patani, warga séjén anu hoyong berpartisipasi ogé tiasa kalibet dina acara ieu.
Salain ti patani sareng warga lokal, kelompok atanapi komunitas tangtu anu hoyong ngalestarikeun budaya ogé tiasa ngadamel acara tumpeng. Ku kituna, tradisi tumpeng teu ngan ukur terbatas dina panén, tapi ogé tiasa dilakukeun dina acara séjén anu tujuanana pikeun bersyukur sareng mempererat kebersamaan masyarakat.
Kagiatan tumpeng biasana dilaksanakeun dina rupa-rupa acara, saperti syukuran, perayaan, atawa acara adat. Pamilon anu bisa ngiluan kagiatan tumpeng antara séjén:
1. Kulawarga – Anggota kulawarga saperti kolot, budak, sareng baraya deukeut biasana janten bagian utama ti acara éta.
2. Babaturan – Babaturan deukeut atawa sahabat sok diundang pikeun milu ngaramekeun.
3. Tatangga – Biasana, tatangga ogé diundang pikeun ngajalin silaturahmi.
4. Batur Gawe – Dina kontéks acara syukuran atawa ucapan nuhun, batur gawe ogé tiasa janten tamu.
5. Inohong Masyarakat – Sakapeung, inohong masyarakat atawa pemuka agama diundang pikeun masihan doa atanapi sambutan.
6. Barudak – Barudak mindeng diilukeun dina perayaan éta.
7. Warta/Media – Dina sababaraha kasus, utamina kanggo acara ageung, media atawa warta ogé diundang.
Tim pengarang
Asal usul (Clarissa Kirani Pratiwi)
Manfaat (Meyla)
Siapa saja yang melaksanakan (M. Firmansyah)
Siapa saja yang menghadiri (Taufik)
Referensi:
https://www.kompasiana.com/iimibrahim/5965c6527ac665242f73ca02/numpeng-dan-masyarakat-sunda
https://www.kompas.tv/amp/feature/240372/tumpeng-tradisi-lama-kuliner-nusantara-simbol-rasa-syukur-kepada-pencipta?page=2
https://atb-bandung.ac.id/berita/makna-tumpeng-dalam-kehidupan-manusia-jawa
11 comments:
Ringkasan artikel:
Tradisi tumpeng dina budaya Sunda mangrupikeun wujud rasa syukur ka Allah SWT, utamina nalika panén. Tumpeng disusun dina bentuk kerucut sarta dikurilingan lauk-pauk anu variatif, nyimbolkeun gunung anu suci sarta kesejahteraan ti taneuh subur sabudeureunana. Tradisi ieu dilaksanakeun pikeun ngalestarikeun adat, ngahiji, sareng mempererat kebersamaan di antara masyarakat, khususna para patani.
Acara tumpeng biasana dihadiran ku kulawarga, babaturan, tatangga, batur gawe, inohong masyarakat, sarta barudak. Tradisi ieu teu terbatas dina acara panén, tapi ogé bisa dilakukeun dina perayaan lain anu tujuanana pikeun bersyukur jeung ngajalin silaturahmi.
1).Pada artikel ,paragraf pertama ada artikel terdapat kata "Nyiptakeun" yang harusnya menggunakan huruf depan yang kecil.
2).Penyusunan artikel seharusnya
-asal -usul
-manfaat
-siapa saja yang menghadiri
-siapa sajah yang melaksanakan
1).Pada paragraf pertama pada akhir kalimat terdapat kata "Nyiptakeun" yang harusnya menggunakan huruf kecil di awal
2).tahapan artikel
-Asal-usul
- Manfaat
-Siapa saja yang menghadiri
-Siapa saja yang melaksanakan
Hal anu ngarit: Hal anu menarik tina téks éta nyaéta yén tradisi tumpeng lain ngan saukur acara nyantap babarengan, tapi pinuh ku makna simbolis jeung spiritual anu jero. Tumpeng anu wangunna siga gunung sarta dikurilingan lauk-pauk ngalambangkeun kesejahteraan sarta hubungan manusa jeung alam. Ieu ngagambarkeun yén masyarakat Sunda jeung Jawa miboga filosofi hirup anu harmonis jeung alam sarta rasa syukur anu luhur ka Nu Maha Suci. Sajaba ti éta, ayana rupa-rupa kalangan dina acara tumpeng — ti kulawarga nepi ka inohong masyarakat — nembongkeun yén tradisi ieu ogé jadi wadah pikeun nguatkeun kabersamaan jeung silaturahmi di antara warga.
Kasalahan kabahasaan artikel:Dina téks basa Sunda anu di luhur, teu aya kasalahan kata anu signifikan. Tapi, pikeun ningkatkeun keakuratan basa Sunda, di handap ieu aya sababaraha saran pikeun panggunaan istilah anu langkung baku dina basa Sunda:
1. “nyantap”: Biasana dina basa Sunda, kecap “nyantap” bisa diganti ku “dahar” (kecap anu langkung baku pikeun “makan”).
2. “kalangan”: Kecap ieu bisa diganti ku “golongan” atawa “lapisan” pikeun nuansa Sunda anu leuwih kental.
3. “wadah”: Biasana dina basa Sunda, istilah ieu bisa diganti ku “tempat” atawa “cara” (gantung kana kontéks).
Ringkasan artikel:
Tradisi tumpeng dina budaya Sunda mangrupikeun wujud rasa syukur ka Allah SWT, utamina nalika panén. Tumpeng disusun dina bentuk kerucut sarta dikurilingan lauk-pauk anu variatif, nyimbolkeun gunung anu suci sarta kesejahteraan ti taneuh subur sabudeureunana. Tradisi ieu dilaksanakeun pikeun ngalestarikeun adat, ngahiji, sareng mempererat kebersamaan di antara masyarakat, khususna para patani.
Acara tumpeng biasana dihadiran ku kulawarga, babaturan, tatangga, batur gawe, inohong masyarakat, sarta barudak. Tradisi ieu teu terbatas dina acara panén, tapi ogé bisa dilakukeun dina perayaan lain anu tujuanana pikeun bersyukur jeung ngajalin silaturahmi.
Hal anu ngirut:Hal anu menarik tina téks éta nyaéta yén tradisi tumpeng lain ngan saukur acara nyantap babarengan, tapi pinuh ku makna simbolis jeung spiritual anu jero. Tumpeng anu wangunna siga gunung sarta dikurilingan lauk-pauk ngalambangkeun kesejahteraan sarta hubungan manusa jeung alam. Ieu ngagambarkeun yén masyarakat Sunda jeung Jawa miboga filosofi hirup anu harmonis jeung alam sarta rasa syukur anu luhur ka Nu Maha Suci. Sajaba ti éta, ayana rupa-rupa kalangan dina acara tumpeng — ti kulawarga nepi ka inohong masyarakat — nembongkeun yén tradisi ieu ogé jadi wadah pikeun nguatkeun kabersamaan jeung silaturahmi di antara warga.
Peunteun dumasar angka ti 0 nepi 100: ti abi 85
Tradisi tumpeng di budaya sunda mengartikan wujud rasa syukur kepada allah swt. bentuk tumpeng biasanya berbentuk kerucut yang artinya gunung. biasanya tumpeng di hadiri oleh keluarga, tetangga dan orang orang penting.
hal yang jadi menarik adalah dalam tradisi tersebut mereka dapat mengundang banyak orang untuk makan bersama sama yang diaman dapat mempererat tali silaturahmi di masyarakat dan keluarga.
Penyusunan artikel seharusnya
-asal -usul
-manfaat
-siapa saja yang menghadiri
-siapa sajah yang melaksanakan
Nilai nya 85
M. FARHAN
Ringkasan artikel:
Tradisi tumpeng dina budaya Sunda mangrupikeun wujud rasa syukur ka Allah SWT, utamina nalika panén. Tumpeng disusun dina bentuk kerucut sarta dikurilingan lauk-pauk anu variatif, nyimbolkeun gunung anu suci sarta kesejahteraan ti taneuh subur sabudeureunana. Tradisi ieu dilaksanakeun pikeun ngalestarikeun adat, ngahiji, sareng mempererat kebersamaan di antara masyarakat, khususna para patani.
Acara tumpeng biasana dihadiran ku kulawarga, babaturan, tatangga, batur gawe, inohong masyarakat, sarta barudak. Tradisi ieu teu terbatas dina acara panén, tapi ogé bisa dilakukeun dina perayaan lain anu tujuanana pikeun bersyukur jeung ngajalin silaturahmi.
Hal anu ngirut dina artikel kelompok g-6 nyaeta:
Penamaan anu asalna ti bahasa jawa sareng makna tina bentuk tumpeng
Kasalahan kabasaan artikel:
1).Pada artikel ,paragraf pertama ada artikel terdapat kata "Nyiptakeun" yang harusnya menggunakan huruf depan yang kecil.
2).Penyusunan artikel seharusnya
-asal -usul
-manfaat
-siapa saja yang menghadiri
-siapa sajah yang melaksanakan
90
Farhan
Post a Comment